Lapin Panimon kasvu jatkui ripeänä (12.3.19)

Lapin Panimon liikevaihto tilikaudella 2018 kasvoi 696 738 euroon. Kasvua edelliseen tilikauteen oli 41,5 %. Käyttökate oli 78 593 euroa ja liikevoitto 8 118 euroa.

Rovaniemellä pantiin tilikauden aikana olutta yhteensä 112 690 litraa. Pullotetun Kaltio-kivennäisveden tuotanto aloitettiin syksyllä 2018. Sen tuotantomäärät ovat yhä pieniä.

”Myynnin kasvu johtui paljon siitä, että Lapin Panimon oluet valittiin usean tasokkaan fine dining -ravintolan juomasuosituksiin”, toteaa panimomestari ja toimitusjohtaja Arturs Dutka.

Lapin turismin viime vuosien kasvu tukee lappilaisten elintarvikkeiden menekkiä, niin myös Lapin Panimon oluiden myyntiä. Matkailija haluaa maistaa paikallisia makuja. Paikalliset asukkaat arvostavat lähituotantoa ja ostavat vallitsevan trendin mukaisesti yhä enemmän käsityöläisoluita.

Myydyimmät oluet olivat Lapin Amber Lager ja Aihki Lapland Premium Dark Lager. Keväällä myyntiin tulleen Saana Lapland Pale Alen myynti on kasvanut nopeasti. Kaikkiaan olutlaatuja on 13 kappaletta.

Lapin Panimo on käsityöläispanimo, jonka tuotteiden päämarkkina-alue on Lappi. Tuotteita on saatavilla valikoidusti muuallakin Suomessa vähittäiskaupoissa, ravintoloissa ja Alkossa.

Lapin Panimon oma myymälä avattiin kesällä 2018 kun alkoholilain muutos salli suoramyynnin pienpanimoille. Panimon oma myymälä palvelee lähinnä panimovierailijoita.

Pienpanimoiden määrä on moninkertaistunut muutamassa vuodessa. Suomessa on nykyään yli sata pienpanimoa ja kilpailu pienpanimotuotteissa on erittäin kireä.

Suomessa myydään olutta noin 450 miljoonaa litraa vuodessa. Luvussa ovat mukana teollisuuspanimoiden ja pienpanimoiden kotimaanmyynti ja tuontioluet.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Arturs Dutka p. 045 133 4410

Kapasiteetti noin 300.000 litraa vuodessa
Perustettu lokakuussa 2015, Arturs Dutka, Antti Kuivalainen
Myynti alkoi syyskuussa 2016
Henkilöstö 5
Suomen pohjoisin panimo
Laitteet Fleck’s Brauhaus Technik, Itävalta